Tento projekt sa realizuje vďaka podpore z Európskeho sociálneho fondu v rámci Operačného programu Ľudské zdroje.
IT ScienceLab
IT ScienceLab vybudované na našom gymnáziu sa využíva priamo vo vyučovacom procese, kde slúži najmä pre pilotné overenie novo vytvorených inovatívnych metodík zameraných predovšetkým na rozvoj bádateľských kompetencií žiakov ZŠ a SŠ. Aktívne je ďalej využívané v rámci krúžkov, workshopov, súťaží a ďalších popularizačných aktivít, prostredníctvom ktorých sú ich účastníkom demonštrované aktuálne aplikácie prírodných vied s využitím IT a pre potreby otvorených hodín.
Hodiny realizované s využitím pomôcok z IT Science laboratória:
Študenti II.B a SxA na laboratórnom cvičení z biológie vrámci IT akadémie robili extrakciu DNA z plodov kivi a banána. Z tohto pokusu vyhotovili videozáznam, ktorý si môžete pozrieť na https://m.youtube.com/
watch?v=Dbh7-wBLT-8 alebo ht tps://photos.app.goo.gl/ b3JD77mHDjY3M9kJA . Je možné, aby dosiahlo Kaspické more salinitu ako Mŕtve more? Môžem si doma vo vani vyrobiť Červené more? Týmito i ďalšími výskumnými otázkami sa zaoberali dňa 10.12.2019 žiaci 1.A pri overovaní metodiky IT Akadémie.
Potenciometrická a konduktometrická titrácia stanovenia koncentrácia HCl s využitím IT technológie (vernier sada: pH elektróda a konduktometrická elektróda, interfejsová jednotka a PC).
Raspberry Pi
Stretli ste sa už niekedy s malými počítačmi? Na rozdiel od stolných PC alebo laptopov, existujú v súčasnosti už aj iné „vreckové“ počítače, napr. v mobiloch, tabletoch, herných konzolách, SMART hodinkách a v dnešnej dobe populárne RaspberryPi. Na hodinách informatiky, na hodinách programovania i na predmete počítačové systémy a siete pracujeme s mikroprocesorovou stavebnicou Raspberry Pi, ktorá je dobrým fyzickým modelom dnešných počítačov. Raspberry Pi je mikroprocesorová stavebnica vytvorená primárne pre vzdelávacie účely, ale jej popularita rastie aj v praxi. Praktická skúsenosť s mikroprocesorovou stavebnicou je užitočná pre ďalšie štúdium, aj pre prax v IT a v iných odboroch.
Arduino
Arduino je platforma pre jednoduchý návrh a vývoj elektronických programovateľných zariadení. Je veľmi vhodná pre rýchle prototypovanie hračiek, zariadení a ovládacích a regulačných aplikácií bez potreby hlbšej znalosti princípov elektroniky. S pomocou jednoduchého vývojového prostredia a programovacieho jazyka môžeme na hodinách informatiky a na predmete počítačové systémy a siete vytvoriť napríklad seriózne monitorovacie zariadenie s rôznymi senzormi, semafor, alebo diaľkovo ovládaného robota.ň
3D tlačiareň
Vytlačiť si vlastnú kľúčenku, ktorú si sám navrhnem... Tak toto je možné na hodinách informatiky. Nová dimenzia tlače je dostupná už aj na našej škole. 3D tlač je vhodná technológia na prototypy a využitie si nájde v rôznych odvetviach ako: strojárstvo, stavebníctvo,, architektúra, reality, dizajn, umenie, modelárstvo, marketing,, reklama, archeológia, múzejníctvo, veda, medicína, farmaceutický priemysel, filmový priemysel, automobilový priemysel, elektrotechnický priemysel, odevný priemysel, potravinársky priemysel. Aby 3D tlačiareň mohla správne fungovať je dôležité ju nakalibrovať.
Predmet: fyzika Trieda: T.A
Témy:
- Teplota, teplomer a meranie teploty.
- Meranie teploty v závislosti od času.
Predmet: fyzika Trieda: S.A
Témy:
- Meranie teploty v závislosti od času.
- Číslo, text, tabuľka, či graf? Príbeh o teplote.
Predmet: fyzika Trieda: P. A
Témy: Číslo, text, tabuľka, či graf? Príbeh o teplote.
Cestujeme do zahraničia
Trieda, v ktorej bola metodika použitá: Q. A
Predmet: matematika
Téma: Kurzy a meny
Cieľ: Využitie matematiky v reálnom živote, predovšetkým pri narábaní s financiami. Na konkrétnych príkladoch ilustrujeme ako matematika pomáha pri každodenných aktivitách, resp. keď cestujeme do krajín, v ktorých sa používa iná mena.
Slovné úlohy na výpočet so zlomkami a percentami
Trieda, v ktorej bola metodika použitá: Q. A
Predmet: matematika
Téma: Vzťahy, funkcie, tabuľky, diagramy/ Modelovanie kvantitatívnych vzťahov
Cieľ: Porozumieť modelom na vyjadrenie kvantitatívnych vzťahov medzi premennými pri riešení slovných úloh na výpočty so zlomkami a percentami. Využívať rôzne reprezentácie pri riešení slovných úloh. Aplikovať osvojený model riešenia slovných úloh na riešenie analogických úloh.
Závery z rôznych monitorov a testovaní ukazujú, že žiaci nevedia riešiť niektoré typy slovných úloh na výpočty so zlomkami a percentami. Medzi dominantné miskoncepcie pri riešení slovných úloh na výpočty so zlomkami a percentami patrí nesprávne identifikovanie celku, časti ktorého sú využívané v slovnej úlohe. Aby žiaci porozumeli riešeniu tohto typu slovných úloh, je v metodike využitý interaktívny pracovný zošit a grafické modely, ktoré by mali prispieť k eliminácii uvedenej miskoncepcie.
Rovnomerné a nerovnomerné deje
Trieda, v ktorej bola metodika použitá: Q. A
Predmet: fyzika
Žiaci často nevedia identifikovať rovnomerné a nerovnomerné deje/pohyby zobrazené pomocou grafu závislosti veličiny charakteristickej pre tento dej/pohyb od času, napr. dráhy s od času t, nevidia súvislosť medzi reálnym dejom/pohybom a zobrazeným grafom. Videomeranie v prostredí Coach, kde žiak vidí dej/pohyb na videu a zároveň zobrazuje graf dráhy s(t) a graf rýchlosti v(t) tento problém odstraňuje. Žiak má dokonca možnosť presne spojiť polohu objektu voči zvolenej vzťažnej sústave s polohou odpovedajúceho bodu na grafe pomocou nástrojov softvéru Coach.
Keď už sa mi nechce písať dlhé postupy konštrukcie
Trieda, v ktorej bola metodika použitá: S. A
Predmet: matematika
Téma: Symbolický zápis konštrukcie trojuholníka
Cieľ: Žiak správne číta a interpretuje symboliku potrebnú k zápisu konštrukcie trojuholníka, žiak zapisuje pomocou symbolického jazyka postup konštrukcie. Rozvíja algoritmické myslenie.
Riešený didaktický problém - konštrukčné úlohy sú jediným obsahom v školskej matematike, kde je potrebné explicitne zapísať algoritmus. Táto séria metodík vedie k postupnej algoritmizácii konštrukcie tak, aby sa systematicky rozvíjalo algoritmické myslenie žiakov. Dominantné vyučovacie metódy a formy sú hra, samostatná práca resp. práca vo dvojiciach.
Žiaci rozstrihajú a v skupinách hrajú pexeso. Oproti klasickému pexesu v tomto pexese žiaci hľadajú trojice, ktoré sú tvorené obrázkom, slovným popisom a symbolickými zápisom.
Táto aktivita môže pôsobiť detsky, avšak vytvárajú sa pri nej dôležité prepojenia medzi symbolom a jeho významom.
Naša meteostanica
Vedeli by sme predpovedať počasie? Povolanie meteorológov si vyskúšali seminarisi z geografie,kde za pomoci našej meteostanice (IT Akademia) analyzovali rôzne meteorologické prvky.
Letom svetom
Vedeli ste, že v júli 2018 padol rekord v počte lietadiel vo vzduchu? Počas 1 hodiny ich vo vzduchu letelo 202 157. Pomocou metodiky si seminaristi z geografie overili potrebu leteckej dopravy v každodennom živote. Zisťovali, ktoré letiská na svete sú najvyťaženejšie alebo ktoré momentálne meškajú. (foto vo fotoalbume)